Criminelen doen zich aan de telefoon vaak voor als iemand anders. Bijvoorbeeld als een medewerker van de NVVE of van een callcenter. Ze vertellen een geloofwaardig verhaal waarop u meestal direct moet reageren. De NVVE benadrukt dat haar medewerkers dit nooit op een dergelijke manier zullen doen. De NVVE waarschuwt haar leden dan ook nooit op deze vragen in te gaan, geen informatie over bankrekeningnummers te geven en ook geen andere informatie over zichzelf te verstrekken.

Telefonische benadering door criminelen

Degene die een lid van de NVVE belde sprak weinig elegant en er waren veel achtergrondgeluiden te horen. Hij vroeg geld voor een actie van de NVVE, bijvoorbeeld € 2,50 per maand, omdat er heel veel geld nodig was. De man vroeg ook of een bepaald bankrekeningnummer juist was en vroeg naar de geboortedatum van het lid. Bovendien belde hij op een vreemd tijdstip.

Het advies van de NVVE is dan ook NOOIT op dergelijke vragen in te gaan, geen informatie te geven of toezeggingen te doen. 

Ontvang onze nieuwsbrief

Deel dit item: