Robert Schurink (directeur NVVE) schrijft wekelijks een column over de belangrijkste gebeurtenissen van die week. De column geeft een beeld van de diverse werkzaamheden, het werkterrein en de actualiteit. Lees hier zijn laatste column genaamd: Week 35 - Levenseindekliniek verdient een sluitende exploitatie.

Week 35 - Levenseindekliniek verdient een sluitende exploitatie

Levenseindekliniek

De Levenseindekliniek (SLK) is in 2012 door de NVVE opgericht met de gedachte dat zij zich op termijn overbodig maakt, omdat huisartsen die taak op zich zouden nemen. Op dit moment moeten we constateren dat dat nog niet over de volle breedte het geval is. De SLK als expertisecentrum euthanasie vervult nu een belangrijke functie en valt voorlopig niet meer weg te denken. Donderdag was ik in Den Haag te gast bij de Stichting Levenseindekliniek. Directe aanleiding vormde het feit dat directeur Steven Pleiter zijn vijfjarig jubileum vierde. Onder het genot van een gebakje en koffie  mocht ik hem namens de NVVE toepreken, in aanwezigheid van bestuursleden van de SLK en medewerkers van het bureau. En hem natuurlijk bedanken voor zijn bijdrage aan de groei en ontwikkeling van de Levenseindekliniek, die inmiddels een kleine 50 ambulante teams telt van artsen en verpleegkundigen. Het is duidelijk dat de SLK in een groeiende behoefte voorziet. Vorig jaar waren er 1234 verzoeken tot euthanasie, 365 mensen hebben in dat jaar hun verzoek om euthanasie gehonoreerd gekregen. En het eerste half jaar van 2016 zijn er weer veel meer verzoeken dan in de vergelijkbare periode in 2015. De Levenseindekliniek richt zich specifiek op de complexe gevallen en neemt verzoeken in behandeling van mensen die bij hun eigen huisarts geen gehoor vinden. Het is mooi dat die gelegenheid er is, zodat mensen toch op een waardige manier een einde aan hun leven kunnen maken. Steven memoreerde nog even de brede steun binnen de NVVE bij de start van de SLK, in slechts vier weken tijd werd vierhonderdduizend euro bijeengebracht door de leden van de NVVE. Die taak is nu overgenomen door de Vrienden van de Levenseindekliniek, die jaarlijks hun best doen het grote gat op de jaarlijkse exploitatie te dekken. Ook de NVVE heeft een groot bedrag op haar balans gereserveerd voor de Levenseindekliniek, simpel weg omdat de kosten die de SLK maakt nog niet volledig kunnen worden gedekt uit het tarief. Hopelijk wordt dat met ingang van volgend jaar geregeld door de zorgverzekeraars, het gaat per slot van rekening om goede levenseindezorg voor hun leden.

Nieuw Hoofd Ledenservices

Met ingang van 1 september 2016 is Karen Verheij gestart als Hoofd Ledenservices. Karen is de laatste jaren actief geweest als manager servicecenter bij de ledenvereniging van een grote zorgaanbieder, daarvoor was ze o.a. manager bedrijfsvoering bij een arbodienst en logistiek manager bij een importfirma voor medicijnen. Ze heeft de opleiding Hogere Bedrijfskunde met succes afgerond en verwacht eind dit jaar de Master Cultuur en Verandermanagement af te ronden. Karen gaat leiding geven aan o.a. de ledenadministratie en het adviescentrum (inclusief de consulenten) en maakt deel uit van het managementteam. We zijn blij met haar komst.

Ontvang onze nieuwsbrief

Deel dit item: